موضوع
اقدام پژوهی :
چگونه مانع افت درسی
دانش آموزان پایه سوم تجربی در درس زمینشناسی شدم؟
نویسنده:
مریم مرادبگی ثانی
سمت:
دبیر زمین شناسی ناحیه 2
کد
پرسنلی:56392265
تقدیم
به همه معلمان این مرز بوم و همه کسانی که برای پیشرفت این آب و خاک در تلاش و
کوشش هستند.
با سپاس فراوان از
همه عزیزانی که در اتمام این پژوهش با من همکاری صمیمانه داشتند.
فهرست مطالب
چکیده: 1
کلید واژه : 2
مقدمه. 3
منظور از افت تحصیلی چیست؟. 3
خسارتهای ناشی از افت تحصیلی: 5
عوامل موثر بر افت تحصیلی: 6
زمین شناسی.. 9
توصیف وضعیت موجود. 10
زمینه های پیدایش مساله: 10
اهمیت پژوهش: 17
اهداف تحقیق: 18
روش جمع آوری اطلاعات (شواهد 1 ) 20
نتایج حاصل از فرم نظر سنجی: 20
گردآوری اطلاعات شواهد 2. 21
پیشنهادات: 23
منابع. 24
افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز
از رضایت بخش به نامطلوب است،
اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزی
فاصله ای ایجاد شود، از آن
به عنوان افت تحصیلی یاد می شود
و بهترین شاخص در این زمینه مقایسه عملکرد قبلی و فعلی است
دراین
پژوهش که در دبیرستان و پایه سوم تجربی در درس زمین شناسی صورت گرفته دلایل افت
درسی دانش آموزان با استفاده از روش پرسش نامه ومصاحبه بااولیاء مورد بررسی
قرارگرفته است .
ارتباط نزدیکی بین آموخته های قبلی دانش آموزان با
مطالب درس جدید وجود دارد.
مشارکت دانش آموزان در تدریس ها به تعمیق آموخته های
اوکمک شایانی می کند.
انجام بازی فردی وگروهی کلاس راشاداب وازدلزدگی نسبت به
درس زمین شناسی می کاهد.
عامل تشویق تاثیر محسوسی در بهبود فرآیند یادگیری دارد.
استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش اموزآن
نقش مثبت دارد.
زمینشناسی – سوم تجربی – افت درسی
معنای لغوی افت عبارت است از کمبود، کمی، کم و کاست و نقصان. لذا افت
تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرآیند تحصیل است. یا به معنای تحت اللفظی آن
سنجش علل آمار تجدیدی و مردودی دانش آموزان است.
افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز از رضایت بخش به نامطلوب است، اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانش آموزی فاصله ای ایجاد شود، از آن به عنوان افت تحصیلی یاد می شود و بهترین شاخص در این زمینه مقایسه عملکرد قبلی و فعلی
است.گاهی افت تحصیلی فراتر از اعدادی است که ذکر می شود، گاهی اوقات با این که دانش آموز قبول می شود و به پایه بالاتر راه می یابد اما آموزش، کیفیت لازم را ندارد و دانش آموز از نظر سطح دانش و معلومات پایین است و در این خصوص می توان از افت پنهان نام برد.
افت تحصیلی کاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه یک دانش آموز در یک دوره نسبی در مقایسه با دوره نسبی قبل از آن
کسی که طی سه ماه نمرات در حد 15 داشته اما در دو هفته اخیر
در تمامی یا تعدادی از دروس نمرات حدود 12 کسب کرده، می گوییم در حال حاضر نسبت به
سه ماه پیش افت تحصیلی دارد. منظور از آوردن کلمه نسبی این است که افت تحصیلی تنها
شامل دانش آموزان ضعیف نبوده حتی کسی که چند ماه پیش نمرات حدود 18 داشته اگر در
حال حاضر نمرات حدود 16 کسب می کند ، دو نمره نسبت به دوره قبل افت دارد.
افت تحصیلی دانش آموزان یکی از مشکلاتی است که اگر به آن توجه نشود، گاهی
موجب دلسردی و ترک تحصیل خواهد شد و شکست دانش آموز در تحصیل، اتلاف سرمایه انسانی و اقتصادی را در پی دارد.
بنابراین عوامل افت تحصیلی باید به طور دقیق
موشکافی و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از آن ارائه شود.
هنگام مواجه شدن با افت تحصیلی در دانش آموزی نباید انگشت اتهام به سمت او برده و از او به عنوان
شاگردی تنبل و بی انضباط یاد شود، چون گاهی ممکن است وضعیت آشفته و نا به سامان
خانواده در آن نقش داشته باشد.اولیای دانش آموزان باید ارتباط بیشتری با مدرسه
برقرار کنند و در جریان تعلیم و تربیت فرزندان خود و روند آموزش آن ها قرار گیرند.
افت تحصیلی و مردودی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مسائل آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهاست و تحقیقات
نشان می دهد هیچ کشوری نتوانسته است یک راهکار برای جلوگیری صد در صدی این مشکل
ارائه دهد اما تمام کشورها متناسب با شرایط و وضعیت خود بررسی هایی را انجام و راهکارهایی را ارائه داده اند. پس بهتر است که بر اساس واقعیت های موجود و شناختی که از
عوامل ایجاد افت تحصیلی بدست آمده است ، حتی در مناطق مختلف آموزشی ، نسخه های
متفاوتی پیچید و منحصر به روش های کلیشه ای نبود .
1-هزینههای تحمیلشده به دولت یاآن چه افت تحصیلی به نظام آموزشی تحمیل
می کند را میتوان شامل موارد زیر دانست :
الف: اتلاف هزینههای جاری اداره و موسسات آموزشی توسط دولت.
ب: اتلاف سرمایهگذاریهای ثابت برای احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و
پرورشی.
2- هزینههای تحمیلشده بر خانواده شامل:
الف: اتلاف هزینههای مستقیم خانواده مثل پرداخت حق ثبتنام، هزینه
لوازمالتحریر.
ب: اتلاف هزینههای حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد دانشآموزان
به مدرسه.
3- خسارتهای
وارده به دانشآموزان شکست خورده شامل:
الف: هزینه فرصت از دست رفته بر اثر دیرتر راه یافتن به بازار کار.
ب: خسارتهای دیگری که بر فرد وارد میشود مثل هزینه واقعی سرخوردگی،
احساس حقارت و بیکفایتی و خودپنداری منفی.
به نظر میرسد که بعد روانی اجتماعی خسارتها که به دانشآموز و خانواده
او وارد میشود، بهمراتب ضربات روانی جدیتری نسبت به
بعد مادی برخانواده و فرد تحمیل میکند و متأسفانه جبران
زخمهای شکست تحصیلی به سختی و کندی انجام میشود.
این عوامل را به طور خلاصه میتوان چنین بیان نمود و آن را در 4 بخش خود دانش آموز ، خانواده،مدرسه و اجتماع لحاظ نمود:
۱. عوامل مربوط به خود دانش آموز
· عوامل فیزیولوژیکی و جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی و غیره
· عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی
· نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل
· عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه
· نداشتن اعتماد به نفس کافی
· ضعف اراده در تصمیم گیری های تحصیلی و مطالعه و اجرای تصمیمات
· عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زمان و میزان مطالعه روزانه
· نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف
· مهارت های مطالعه نادرست .
۲.
عوامل مربوط به خانواده
· اختلاف خانوادگی و خانواده آشفته ، طلاق فیزیکی یا روانی
والدین ، وجود نا مادری یا نا پدری و غیره
· اختلاف فرزندان با خانواده مانند لجبازی با والدین و اعتراض به جو
خانواده
· وابسته و متکی نمودن فرزندان به والدین در امور درسی و تکالیف منزل از
دوران ابتدایی
· تحقیر ، سرزنش و مقایسه نادرست فرزندان با همسالان موفق و در نتیجه پایین
آوردن اعتماد به نفس و خود پنداری آنان
· تغییرات منفی در خانواده مانند ورشکستگی سیاسی و اقتصادی و اعتیاد و
غیره
· تغییر در جهت ارتقای سریع و غیر مترقبه سطح اقتصادی یا اجتماعی خانواده و
از خود باختگی و غافلگیر شدن فرزندان و انواع انحرافات
۳ . عوامل مربوط به مدرسه
· گروه همسالان مانند مزاحمت و شوخی های نابجا در کلاس درس
· رفتارهای نا مناسب عوامل اجرایی مدرسه مانند مدیر ، معاونین ، دبیران و
مشاوران
· جو عمومی حاکم بر مدرسه از لحاظ درسی مانند سخت گیری بیش از حد دبیران در
دادن نمره به خاطر بالا فرض کردن سطح علمی مدرسه یا همرنگ شدن دانش آموز با سایر
دانش آموزان ضعیف با فرض اینکه همه دانش آموزان مدرسه ضعیف هستند.
۴.
عوامل مربوط به اجتماع
دوستان نا باب
استفاده نادرست از کلوپ های ورزشی ، بدن سازی ، بیلیارد و غیره
استفاده نادرست از کافی نت ها و گیم نت ها گذراندن وقت زیاد در خیابان ها
و خارج از منزل
برنامه های کوتاه و دراز مدت جهت جلوگیری از افت کاهش افت تحصیلی
افت تحصیلی
موضوعی غیر قابل حل نیست، اما حل آن هم یکباره و ناگهانی و با شیوههای آنی میسر
نیست. برای مقابله با این پدیده، به برنامهریزیهای درازمدت و زیربنایی احتیاج است. برنامههایی
که بر اساس واقعیتهای اجتماعی باشند و ضمانت اجرایی به عنوان یکی از اصول برنامهریزی آموزشی را داشته باشند.
الف: برنامههای درازمدت یا بنیادی: این برنامهها تدابیر زیربنایی
است که یک سیاست کلی را در نظام آموزشی میطلبد.
برخی از جزییات این روشها عبارتند از:
1- تجدید نظر در نظام ارزشیابی.
2- کاهش تعداد دانشآموزان هر کلاس.
3- ارزیابی هوشی دانشآموزان و شناخت توانایی های آنان قبل از شروع مقطع
تحصیلی جدید .
4- تجمیع امکانات آموزش و پرورش و استفاده بهینه از امکانات .
کشورمسلمان
ایران.
زمین شناسی
زمین شناسی
علم مطالعه ی سیاره زمین و محیط پیرامون آن است. دارای دو بخش فیزیکی و تاریخی
بودهو وقتی که درمورد زمین وبخش های سازنده ی آن وکانیها وسنگهای تشکیل دهنده آن
سخن میگوییم در حیطه تجربی این علم مطالعه می کنیم اما اگر راجب تاریخچه تحولات
ووقایعی که بر آن گذشته از آغاز تا کنون بررسی کنیم در حیطه زمین شناسی تاریخی
قرار گرفته ایم.این علم دارای شاخه های زیادی بوده که از آن جمله می توان به زمین
شناسی: مهندسی، نفت، پزشکی، آب، سنگ شناسی و...رانام برد.
پس از
برگزاری امتحان ماهانه اول متوجه ضعف دانش آموزان در یادگیری زمین شناسی شدم
.پاسخ گویی دانش آموزان در طول یک ماه اول
سال تحصیلی به تمارین و پرسش و پاسخ کلاسی مشکلی را نشان نمی داد اما نتایج امتحان
ماهانه دوم مطلوب به نظر نمی رسید .پس به ناچار می بایست دنبال راه حل مناسب برای
حل مشکل می بودم.
تقریباً مشکل
تعداد زیادی ازدانش آموزانم ضعف در تمامی قسمت ها بود .پس به ناچار مسئولیت هر
دانش آموز ضعیف را به یک سرگروه دادم. پس از شروع کلاس های اقدام پژوهی تلاش کردم
موضوع را به نحوه دیگری بررسی کنم که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.
بدیهی است که
دانش آموزان محور مهمی از آموزش وپرورش را تشکیل می دهند و ویژگی های آنان در
تسهیل یا دشواری یادگیری تمام دروس مؤثرند. این ویژگی ها در یادگیری دروسی که برای
آنان تازگی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. ویژگی های دانش آموزان در
دو حیطه شناختی و عاطفی با یادگیری دروس زمینشناسی مرتبط م یشوند. از ویژگی های
شناختی آنان می توان به هوش، تجارب و آموخته های گذشته اشاره کرد. هوش دانش آموزان
در یادگیری تمامی دروس تأثیرگذار است. تجارب و آموخته های گذشته آنان در یادگیری
درس زمینشناسی به شکل خاصی نقش بازی می کند. بدین صورت که دانش آموزان در کلاس سوم
متوسطه تقریباً بدون گذراندن هیچ درس
پیش نیاز،
یادگیری این درس را آغاز میکنند و طبیعی است که عملکرد آنان در این دروس در مقایسه
با دروس دیگر از جمله ریاضی، فارسی و... متفاوت و احتمالاً پایین تر باشد.
تحقیقات مختلف
از جمله تحقیق بلوم در چندین کشور دنیا نشان داده است که رفتارهای ورودی شناختی نقش
مهمی در یادگیری آموزشگاهی دارند .بنابراین، یکی از موانع یادگیری درس زمین شناسی فقدان رفتارهای ورودی شناختی کافی در دانش
آموزان است.
در حیطه
عاطفی و رفتارهای ورودی عاطفی می توان به تجارب دانش آموزان که در سال های قبل
ازیادگیری زمین شناسی از طریق اعضاء خانواده (خواهران و برادرانی که در دوره متوسطه
ودبیرستان تحصیل میکنند( و دوستان و... کسب م یشوند، اشاره کرد.
به نظر می
رسد که بیشتر دانش آموزان در هنگام ورود به کلاس های این درس نگرش مثبتی نسبت به
یادگیری آن ندارند و احتمالاً یا دارای حالتی خنثی و یا منفی هستند.
با توجه به
اینکه تحقیقات قبلی نقش رفتارهای ورودی عاطفی را در یادگیری دروس تقریباً 25 درصد
بیان داشت هاند، لذا می توان گفت که 25 درصد از علت پیشرفت یا عدم پیشرفت دانش آموزان در این
دروس به رفتارهای ورودی عاطفی آنان مربوط می باشد.
عامل دوم در
زمینه رفتارهای ورودی عاطفی به انگیزه دانش آموزان بر می گردد. در واقع هیچ فردی
بر نقش انگیزه در یادگیری تردید ندارد و این انگیزه در یادگیری زمینشناسی به دو شکل می شود.انگیزه یکپارچه و انگیزه وسیله ای مطالعات پژوهشی گسترده ثابت کرده اند
که افراد در آموزش علوم هنگامی بیشترین موفقیت را کسب میکنند که فرهنگ و مردم علم
مورد مطالعه خود را دوست داشته باشند و بخواهند باآن آشنا شوند. این حالت را
اصطلاحاً انگیزه یکپارچه گویند.
منظور از
انگیزش وسیله ای ،این است که در این نوع انگیزه هدف از یادگیری زمین شناسی بیشتر
کاربرد آن است، مانند گذراندن واحد درسی یا آماده شدن برای کنکور. دانش آموزانی که دارای انگیزة وسیله ای هستند، موفقیت
چندانی در کلاس های این علوم کسب نمیکنند. حال اگر بی انگیزگی تعدادی از دانش
آموزان در زمین شناسی به این عامل افزوده شود، پیش بینی عملکرد آنان در یادگیری
این درس بسیار آسان خواهد بود و آن هم این است که صرف داشتن انگیزه ابزاری باعث
یادگیری سطحی دروس مذکور خواهد شد و نداشتن انگیزهی چگونه یادگیری را به دنبال
نداشته و حتی باعث احساس استرس و سرانجام ایجاد تنفرنسبت به کتاب و دبیران این درس
خواهد شد . (گرجی، 1375)
به عبارتی
دیگر، می توان گفت فراگیرانی که دارای انگیزة یکپارچه هستند، می توانند در یادگیری
زمینشناسی موفقیت کسب نمایند، حال دانش
آموزان واجد انگیزه وسیله ای ممکن است حتی موفقیت چندانی به دست نیاورند.
یکی از
عواملی که باعث کاهش انگیزه وسیله ای دانش آموزان نسبت به یادگیری درس زمین شناسی می
شود این است که این درس برای آنان جنبه کاربردی ناچیزی دارد. بدین معنی که یک دانش
آموزممکن است این گونه پیش بینی نماید که تا پایان عمر خود با یک مسئله زمین شناسی
مواجه نخواهد شد و یا در شرایطی قرار نخواهد گرفت که مجبور به استفاده از آموخته
های کلاسی خود شود. علاوه بر این، چنانچه دانش آموزان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه
را نداشته باشد و یا رشته مورد علاقه او در دانشگاه نیازی به یادگیری زمین شناسی نداشته
باشد، انگیزه وسیله ای او بسیار کاهش خواهدیافت.
عاملی که در
کاهش انگیزه یکپارچه دانش آموزان نقش دارد وجود نگرش منفی و یا خنثی نسبت به زمین
شناسی در زمینه پیشرفت علمی، تکنولوژی و انسانی مردمان است. این عامل باعث می شود
تا شاید هیچ دانش آموزی آرزوی آموختن علوم زمین و تحصیل آن رارا در ذهن نداشته
باشد و لذا ضرورتی برای یادگیری این درس احساس نکند.
از عوامل
مربوط به جامعه می توان به ناکافی بودن مؤسسات آموزش زمین شناسی در سطح شهرها اشاره
نمود. ملاحظه می شود که برای یادگیری فیزیک و ریاضی دانش آموزان می توانند در
مؤسسات خصوصی آموزشی شرکت نمایند. اما در خصوص زمین شناسی چنین مؤسساتی یا وجود
ندارد ویا بسیار محدوداند.
در جامعه،
مردم و خانواده ها نیز اهمیتی که برای یادگیری ریاضی قایل اند، نسبت به درس زمین شناسی قایل نیستند.
به عبارتی دیگر، ضمن بی اهمیت دانستن یادگیری زمین شناسی ، نگرش چندان مثبتی به یادگیری
آن وجود ندارد. از این رو، تقویت های اجتماعی که دانش آموز در درس ریاضی از دیگران
دریافت می کند، در درس زمین شناسی دریافت نمی نماید.
در یادگیری زمین
شناسی و شاخههای آن عوامل دیگری به غیر از معلم و مدرسه نقش دارند ازجمله کتاب
های غیردرسی، داستانی، رسانه های گروهی مانند تلویزیون و رادیو، مطبوعات مانند مجلات
و روزنامه ها. این عوامل در یادگیری درس زمین شناسی در جامعه وجود ندارند. لذا یادگیری
دانش آموز به فعالیت های معلم و کتب این درس محدود می باشد.
دبیران زمینشناسی
نمی توانند اهداف تدریس زمینشناسی را به حدی که دانش آموزان متقاعد شوند، تبیین
نمایند و شاید علت آن نظام آموزشی باشد که این تبیین را برای دبیران بیان نکرده
است و لذا هر دبیر در حد توان خود تلاش می کند تا هدف از یادگیری زمینشناسی را
برای دانش آموزان تبیین نماید.
بنابراین
وقتی دانش آموزان پاسخ کافی نسبت به این سؤال که چرا باید درس زمینشناسی را یاد گرفت؟
دریافت نم یدارند، انگیزه لازم برای تحمل دشواری های یادگیری این درس را پیدا
نخواهند کرد.
عدم استفاده
دبیران از روش های متنوع تدریس در کلاس های زمینشناسی و تأکید صرف بر روش آموزش
سنتی به صورت سخنرانی باعث افت جذابیت مطالب این درس می شود. عدم استفاده ازوسایل
کمک آموزشی نیز بر این مشکل خواهد افزود.
بنابراین، تا
زمانی که اهداف یادگیری و آموزش درس زمینشناسی تبیین و اصلاح نشوند، روش های سنتی
جای خود را به روش های فعال و فرآیند مدار و روش یادگیری در حد تسلط ندهند و
دبیران دانش کافی در خصوص علم روان شناسی و آموزش زمین شناسی به دست نیاورند،
عملکرد یادگیری دانش آموزان و عملکرد آموزشی دبیران در همین سطحی که وجود دارد،
خواهد بود.
آیا دبیران
در مورد تئوری های رشد زمینشناسی و آموزش آن شناختی دارند؟ نگاهی به واحدهای درسی
گذرانده شده آنان نشان می دهد که آنان مستقیماً این مطالب را در طول دوران تحصیل
خود فرا نمی گیرند.
لازم است در
مورد روش های مهم آموزش علوم زمین نیز سخنی به میان آید و آن اینکه این روش ها را
می توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:
1. روش مستقیم
2. روش تقلیدی
حفظی
3. روش شناختی
در روش
مستقیم، معلم به مطالب موردنظر پرداخته و تدریس می نماید. یعنی دبیر صرفاً از
مطالب کتاب استفاه می کند و برای درک بهتر دانش آموزان از مطالب مورد آموزش از
تصاویر ووسایل کمک آموزشی بهره م یگیرد. مثل درس دادن استادان دانشگاه در روش
تقلیدی حفظی، صحبت کردن و گوش کردن مورد تأکید است و نوشتن و خواندن معمولاً یک هدف
ثانویه محسوب می گردد.
در روش تقلیدی
حفظی، دانش آموز خود به حفظ مطالب موجود بدون درک محتوای آن می پردازد.
در روش
شناختی،دانش آموز باتوجه به آموخته های
قبلی خود و ارتباطی که با مطالب جدید برقرار می کند باموضوع جدید آشنا
میشود.
البته در عمل
به ندرت می توان به یک کلاس درس زمین شناسی برخورد کرد که منحصراً براساس یکی از
روش های مذکور عمل کنند، بلکه تلفیقی از این روش ها به کار برده میشوند.
ولی، در
مدارس ایران و در درس زمینشناسی آموزش به
روش حفظی بوده و عدم توجه کافی از سوی مؤلفین کتاب ها و معلمان به بعد محتوایی
آموزش زمینشناسی شده است و تأکید بیش از اندازه بر بُعد حفظی آن شده است. این
موضوع به ویژه با وسعت بسیار زیاد مطالب علمی باعث کاهش انگیزه فراگیران و دشواری
یادگیری آنان می شود.
مشکل دوم،
تدریس نتیجه مدار است که هدف از آموزش زمینشناسی و یادگیری آن توسط دانش آموزان،
پرورش توانایی پاسخگویی به سؤالات کنکور می باشد.
مانع دیگر
عامل زمان است. اگر هدف آموختن مطالب درسی در حد یکسان باشد،
باید زمان موردنیاز برای همه دانش آموزان فراهم شود مطالب فعلی درس زمین شناسی
برای یک دانش آموز دارای هوش متوسطِ بالا و انگیزه وسیله ای بالا مناسب می باشد
ولی برای دانش آموزان واجد هوش متوسط یا بعضاً متوسط پایین، نمی تواند کفایت کند.
بنابراین اگر هدف آموزش وپرورش رسیدن به یادگیری یکسان در فراگیران باشد باید
تفاوت های شناختی و انگیزشی آنان را در نظر گرفته و زمان های متفاوتی را صرف رسیدن
به این هدف نماید.
این نکات را
گنجانده اند ولی نتیجه مداری فرایند تدریس باعث می شود که جهت تقویت توانایی دانش
آموزان در پاسخ دهی اینان، این نکته بالعکس اجرا می شود، یعنی به جای تأکید و تلاش
در جهت ژر فسازی آموزش زمین شناسی و رسیدن به هدف این درس که همان کاربردی کردن
درس زمین شناسی در زندگی روز مره می باشد آن قدر به نکات حفظی پرداخته می شود که
ضیق وقت تدریس این کتب مانع از وقت و سرمایه گذاری زمانی برای کاربردی کردن
ویادگیری صحیح می گردد. با توجه به اینکه مؤلفین
این کتب هم در دستور کارشان به سؤالات کنکور در همین. بخش مذکور یعنی مطالب
کاربردی تدریس به منظور کمک به تسهیل یادگیری زمین شناسی است. به نظر می رسد در
تدریس دروس زمین شناسی در سیستم آموزش وپرورش اهمیت بیشتر بیابد.
یکی از موانع یادگیری زمین شناسی این است که
دانش آموزان پیوندی بین یادگیری مطالب کتاب زمین شناسی با محیط پیرامون خود ایجاد
نمی کنند واین دو را به صورت تقریباً جداگانه می آموزند.
تمامی موادی که ما روزانه مصرف میکنیم همه از زمین بدست آمده و خوراک پوشاک
وحتی وسایل زندگی به نوعی به زمین وابسته است وبدون زمین هیچ موجودی نمی توانست
زنده بماند لذا باتوجه به اهمیت زمین در زندگی انسان ومنابعی که درآن موجود است می
تواند نیازهای انسان را برآورده کند در زمین شناسی سعی می شود که دانش آموزان با
این منابع موجود وکاربردهای آن در زندگی روز مره و عواملی که باعث تخریب یا محافظت
از آن می شود آشنا شوند. ونیز بافرایند هایی که در زیر زمین ویا سطح ونزدیک آن رخ
می دهند آشناشوند و با گسترش ابزارهای
ارتباط جمعی هم چون شبکه های ماهواره ای، پایگاه های اطلاع رسانی،نشریات گوناگون
پرتیراژ، کتاب ها و مقالات متنوع که روز به روز بر آن افزوده می گردد، اهمیت فراگیری
و استفاده از این علم را دو چندان می کند. و یادگیری زمین شناسی پایه سوم متوسطه
اهمیت زیادی دارد.چراکه:عاملی جهت تسهیل در یادگیری انواع سنگ ها وکاربردآن ها
بوده وکمک جهت فراگیری انواع ترکیبات موجود در سطح وزیر زمین وفرایندهایی که در آن
ها اتفاق می افتد خواهد بود وعدم تسلط بر زمین شناسی پایه سوم موجب بروزمشکلاتی در
مقاطع بالاتر خواهد شد.
1. آشنایی باعلم زمین شناسی و بخش های آن.
2. آشنایی انواع سنگ ها و کاربرد و نحوه تشکیل آن.
3. آشنایی با هوازدگی، فرسایش ونحوه تشکیل خاک.
4.تسلط برلغات واصطلاحات کتاب.
5. آشنایی با هوا و جو زمین، آب در خشکی و اقیانوس ها.
علل احتمالی
پیدایش مساله:
1. نحوه تدریس
معلم.
2. سخت بودن زمین
شناسی پایه سوم.
3. کم بودن ساعات تدریس درس زمین شناسی.
4. - عدم انگیزه دانش آموزان
واولیاء ایشان جهت فراگیری زمین شناسی بعنوان علوم ضروری در آینده دانش
آموزان ( 0 )
5.
عدم تکرار و تمرین در منزل و کار با انواع
سوالات امتحانی موجود.
6.عدم جایگزینی صحیح در برنامه هفتگی.
7. استفاده برنامه از تلویزیون-کامپیوتروماهواره.
8.عدم پیگیری اولیاء
تعریف واژگان
ومفاهیم:
تعریف نظری:
درس زمین
شناسی- افزایش - نمره
درس زمین
شناسی : یکی از دروسی که به مطالعه زمین و محیط پیرامون آن می پردازد.
افزایش :به
معنای افزودن –اضافه کردن.
نمره : وسیله
ایی برای سنجش میزان یادگیری دانش آموزان که از 0تا 20 راشامل می شود.
تعریف
عملیاتی:
درس زمین
شناسی: یکی از دروسی است که تدریس آن از دوره سوم رشته تجربی آغاز می شود که شامل 20نمره
کتبی (واژه ها.اصطلاحات .آزمایشها و شناسایی انواع سنگها و زیر گروه های آن و
مسایل زیست محیطی و......)می باشد.
افزایش :
منظور من از افزایش بالابردن سطح نمرات دانش آموزان جهت ورود به پایه بالاترویادگیری
هرچه بیشترتراست.
نمره :وسیله
ایی است که می توانم میزان یادگیری دانش آموزانم را باآن بسنجم.
1. مصاحبه ( دانش آموزان واولیاء).
2.پرسشنامه
چگونگی انجام
کار:
باتوجه به
نمرات دانش آ موزان وموقعیت کلاس وپرسشنامه جمع آوری شده از اولیاءراه حل های زیررا
بررسی کردم.
1.استخراج کلیه واژههای جدید درس هرجلسه
.
2.انجام مسابقه فردی وگروهی ساخت سوالات تفهیمی درکلاس.
3. آموزش از طریق ایماءواشاره.(ایجاد رمز به خصوص برای هر واژه )
4. تشویق سرگروه ها برای کار با افراد ضعیف.
5.جابجایی ساعت تدریس هفتگی در برنامه روزانه.
6. استفاده
از انواع کتاب های آزمون زمین شناسی.
- نحوه تدریس
معلم( 0 )
-سخت بودن زمین شناسی پایه سوم( 0 )
- عدم انگیزه دانش آموزان واولیاء ایشان جهت
فراگیری زمین شناسی بعنوان علوم ضروری در آینده دانش آموزان ( 0 )
- عدم تکرار و تمرین در منزل( 54 )
-عدم جایگزینی صحیح در برنامه هفتگی( 72 )
-استفاده بدون برنامه از
تلویزیون-کامپیوتروماهواره( 45 )
-عدم پیگیری اولیاء( 9 )
- کم بودن ساعات تدریس درس زمین شناسی. ( 45 )
باتوجه به
بررسی های انجام شده با هماهنگی با کادردفتری جای درس زمین شناسی را در برنامه
هفتگی به دوساعت اول روز یکشنبه انتقال دادیم.
جهت تدریس
درس جدید از دانش آموزان می خواستم درمنزل مروری بر درس جدید داشته باشند کلیه واژه
های جدیدی که دردرس می بیننددردفتر زمین شناسی به صورت چارت یادداشت کنند وهر گروهی 2 سوال تفهیمی برای درس
مربوطه از انواع کتابهای زمین شناسی تهیه نماید. در ابتدای کلاس پس از تدریس مبحث مورد نظر باکمک نمودار و چارت آموزشی ضمن آموزش درس جدید ازآنها می خواستم واژه ی جدیدرابا انواع
زیر گروه های آن روی چارت کلاسی برای کلاس
مشخص کنند.
متن درس هم
با کمک وسایل کمک آموزشی توسط گروههامطالعه می شدومن صرفاً اشکالات را تصحیح می
کردم .کم کم این کار باعث ترغیب
وتشویق دانش آموزان جهت مشارکت در تدریس شد تا جایی که دانش آموزانی داوطلب تدریس
می شدند .
همانطور که
می دانیم در تدریس به روش بازی،روابط اجتماعی فراگیران،مشارکت پذیری واعتماد وروحیه
ی تعاون تقویت می شود.بازی برنامه ایی متعادل وفرآیند محور فراهم می آوردکه همه ی
اهداف رشد را تحقق می بخشد.ودر عین حال به ارتقای مهارت های جسمی،گفتاری واجتماعی
یاری می رساند.
فعالیت های
گروهی وانفرادی باز باخورد های فوری برای معلم در توجه نشان دادن به هر فراگیر فراهم
می آورد.مهم تر از همه ،یادگیری را برای فراگیران لذت بخش می سازد ودرآن ،انگیزه
ای مداوم برای آموزش های مدرسه ای به وجود می آورد.(به نقل ازکتاب آموزش وپرورش در
پیش دبستان،نوشته وینتا کول،ترجمه فرحنده مفیدی، تهران:سمت، 1374 )
دانش آموزان
از نظر علایق وتوانایی ها متفاوت اند.بنابراین عده زیادی ازآنها تمایل زیادی به بازی
دارند وهر فعالیتی را درقالب بازی دوست دارند .معلم بایداز این موقعیت برای آموزش
مفاهیم
استفاده کند
البته این روش تا حدودی دشوا ر است اما اثربخشی آن در یادگیری قابل توجه است. (منوچهر
فضلی خانی، 271:1386 )
بنابراین روش
دیگری که پس ازخاتمه درس اجراء می شد مسابقه فردی یا گروهی بود .درمسابقه فردی دو
نفر از دانش اموزان شرکت می کردند با اراعه سوال تهیه شده توسط یک گروه به یکی از
اعضای گروه مقابل با زمان مشخص تعیین وشخص
برنده توسط دانش آموزان تشویق می شد.
در مسابقه
گروهی نام گروه اصلی سنگ ارائه می شدوزیر گروه ها ومثالی از نام سنگ های ممکن
ازگروها خواسته می شد گروهی که زودتر پاسخ رامی نوشت باگفتن کلمه سُک سُک زمان را
خاتمه می دادودرصورتی که پاسخ درست می داد نمره تشویقی می گرفت.
1. ارتباط نزدیکی بین آموخته های قبلی دانش
آموزان با مطالب درس جدید وجود دارد.
2. مشارکت دانش آموزان در تدریس های به تعمیق آموخته های اوکمک شایانی می
کند.
3. انجام بازی فردی وگروهی کلاس راشاداب وازدلزدگی نسبت به درس زمین شناسی
می کاهد.
4.عامل تشویق تاثیر محسوسی در بهبود فرآیند
یادگیری دارد.
5. استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش اموزآن نقش مثبت دارد.
6. استفاده
از سوالات متنوع گروه ها باعث آشنایی بیشتر دانش آموزان با انواع مختلف سوالات می
شد.
1. ازدانش آموزان بخواهیم با آمادگی قبلی جهت تدریس درس جدید در کلاس حاضر
شوند.
2. از تدریس واژه های جدید و متن درس بدون مشارکت همه دانش آموزان بپرهیم.
3. سعی کنیم کلاس درس محیطی شاداب وفعال باشد ودراین بین نقش بازی
رادرآموزش فراگیران فراموش نکنیم.
4. نوجوان تشویق شدن ودیده شدن رامی خواهد پس با این حربه آموخته های
اوراتعمیق کنیم.
1. بارو، ر.و.ودز. در
آمدی بر فلسفه آموزش و پرورش ، ترجمه ی فاطمه زیبا کلام، تهران: دانشگاه تهران ،
1376
2. ترزا، شکوفائی خلاقیت کودکان، ترجمه حسن قاسم زاده و پروین
عظیمی ، تهران نشر دنیای نو، 1375
3. حسینی ، افضل السادات ، چگونگی ایجاد پرورش
خلاقیت در دانش اموزان.قسمت دوم)، رشد معلم، 1376، شماره 5، صص 46-47
4. شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری ،
تهران، امیر کبیر، 1364